PLUS & MINUS Dual Exhibition
PLUS & MINUS
‘사람의 힘이 더해지지 아니하고 세상에 스스로 존재’하는 자연은 경이롭고 아름다우면서도 두려움을 주는, 이해의 영역 너머에 실존하고 인간과 분리할 수 없기에 면면에 근원이 되어주곤 한다. 이번 ‘PLUS & MINUS’에서는 두 작가 Maya Makino(마야 마키노), 우병윤이 공통 제재(題材)로서의 자연을 고감도에 따라 더하거나 덜어내기를 반복하며 각개의 경험과 철학을 작업으로 치환하는 과정과 그 방법론을 보여준다.
마야 마키노(b. 1980, 일본)는 공감각적 촉매제에 닿았을 때, 지나가버리는 기억들을 무의식적인 감각의 포착력으로 그의 작품 안으로 인괘한다. 재현할 수 없는 기억은 낮은 농도의 인디고 블루의 단일 색 안에서 은근하고 미세한 뉘앙스를 지닌, 보거나 느낄 수 없는 두께로 쌓아 올라가고, 부조를 통한 시각적 촉감의 여부는 작품에 구성적 느낌을 더해준다. 구도상의 초점이 비 존재하여 특정 부분에 머물지 않고 전체를 고루 바라보게 되는 그의 작품은 비와 눈이 내리는 상황의 습도와 냄새, 고요함 속의 <Rain>, <Snow> 연작과 밤부터 새벽으로 변화하는 시간성의 <Night> 연작, 오랫동안 친숙한 올리브의 향기인 <Flowers> 연작, 개인적 장소를 상징하는 <Garden> 연작으로 구분 짓는다.
판이한 자연을 각색하는 우병윤(b. 1988, 한국)은 재현을 제하고 제의에 가까운 행위로서, 매체를 화면에 더하고 덜어 낸다. 다 겹의 석고 층과 물감 층을 간단없이 포개어 축적하고 선으로 긁어내는 상반된 혼합 과정은 마치 회화와 조각을 합치시킨 것처럼 보인다. 중첩된 화면은 스스로를 드러내며 작가의 행위를 오롯이 받아내 행위와 자연의 비 실재적 대상이 동시에 공존하는 한 화면을 만들어 내며, 보는 이들에게 각각은 서로 연결된 우주와 같기에 있는 그대로를 느낄 수 있는지 존문한다.
‘PLUS & MINUS’라고 명명된 이번 전시에서는 반 추상적 작품에서 작가의 감정과 감각이 시현돼 그들의 존재감을 의식할 수 있지만, 작가의 창안만큼이나 바라보는 이에 의한 작품의 해석을 맡기고자 한다. 첫눈에 혹은 시간을 두고 미세한 다름을 인식하게 되는 자연스러운 감응에 따라가거나 철학적 사색을 지나 느끼는 감상까지 가져 보길 바란다.
Nature, a force that exists independently in the world, is both awe-inspiring and intimidating. It is the origin of all things and a subject that cannot be separated from human understanding. The dual exhibition ‘PLUS & MINUS’ introduces two artists, Maya Makino and Woo Byoung Yun, who use nature as a common subject in their works. They demonstrate the process and methodology of ‘addition’ and ‘subtraction’ to translate their experiences and philosophies into their works, creating a connection between the audience and the artworks.
Maya Makino (b. 1980, Japan) traces her passing memories into her works with the ability to capture the sense of unconsciousness when it reaches a synesthetic catalyst. Unreproducible memories are layered within a single color of light indigo blue in a subtle accumulation of invisible layers to be seen or sensed. The presence of tactile sensations through reliefs on the surfaces enhances the arrangement of its composition. The compositional focal point is not specified in her works, and the eyes do not stay on a specific part but lead to a view of the surface as a whole. Her representative works include the <Rain> and <Snow> series, which depict the dampness and scent of rain and snow in a silent atmosphere. The <Night> series presents the changing scene from night to dawn, the <Flowers> series depicts the long-familiar scent of olives, and the <Garden> series symbolizes a personal place.
Woo Byoung yun (b. 1988, Korea) dramatises very different sides of nature by treating the works closer to a ritual rather than a representation. The conflicting procedure of constant accumulation of multiple layers of plaster and colors and scraping off of it in the form of lines is a combination of painting and sculpture. The overlapping screen reflects the artist’s intention and reveals itself to create a single surface where the action and unreal entity of nature coexist simultaneously. It raises questions for the viewers to sense the interconnected universe as it is.
In the exhibition of ‘PLUS & MINUS’, the artists’ emotions and senses are expressed through semi-abstraction, revealing their presence. The exhibition, intentionally, leaves the interpretation open to the viewers. It invites the viewers to follow the natural response of recognition of subtle differences at first sight or over time and suggests an adventurous appreciation that goes beyond philosophical contemplation.
전시 : 2024.07.05 - 2024.08.10
장소 : The Untitled Void
시간 : 10:00am - 06:00pm
휴관 : 매주 일, 월