Ja Zoo Yang Solo Exhibition

Let Them Dance

디 언타이틀드 보이드에서는 양자주 작가의 개인전 ‘Let Them Dance (그들을 춤추게 하라)’를 2월 28일부터 3월 29일까지 개최한다. 작가는 지난 10여 년 동안 유럽을 중심으로 여러 나라에서 회화와 설치, 퍼포먼스, 프로젝트 및 라이브 페인팅에 이르기까지 장소와 장르의 한계를 두지 않고 활동 중이다. 작가는 주로 머무는 지역에서 비전통적인 재료를 광범위하게 채집하고 연작마다 달리 사용하는데, 전하고 싶은 이야기는 재료와 이를 옮기는 행위에서부터 시작한다. 작업은 시각적 결과물만이 아닌 작가의 내면, 청각과 몸짓, 손의 촉감이 결속되어 있으며 그의 헌신과 이에 따른 흔적으로 완성해 나가는 자전적 기록과도 같다. 본 전시는 3년 만에 열리는 개인전으로, 최근 연작인 <Skin of Everything>과 그 외의 연작들 그리고 공공예술 프로젝트를 처음 평면으로 옮겨온 연작 <DOTS> 까지 함께 소개하여 그의 작품 세계를 포괄적으로 조망할 수 있는 자리이다.

그가 작업을 시작하게 된 매개는 환경의 변화에 따른 복합적인 심상의 요동에서부터 오는 <Immanence>다. 재개발로 인해 버려진 익명의 물건과 건축자재의 잔해물 등을 수집하고 투명한 크리스털 레진으로 한곳에 모아 보여준다. 그의 재개발에 대한 관심과 의문은 프로젝트 <DOTS>로 지속된다. 지장을 무수히 반복해서 찍어내는, 일종의 수행과도 같은 <DOTS>는 현실을 깨닫기 위한 것이자 고행이며, 지역마다 각각의 이야기를 품은 사람들과 소통하며 이어 나가는 프로젝트다. 이는 재개발 위기에 직면한 부산의 오래된 벽 전면을 지문으로 덮어버리는 작업에서부터 출발한다. 나아가 러시아, 프랑스, 노르웨이, 베를린 등으로 확장되며 실존은 사라지고 자료 혹은 기록으로만 남겨진다. 본 전시에서는 이러한 기록물을 넘어 처음으로 현장에서 탁본을 뜨고 지문을 찍음으로써 실체성이 와닿는 평면으로 남긴다. 덧없이 사라지길 반복하는 도시 안에서 끈덕지게 남은 가시를 모아 작업으로 유입한 <Thorns>에 이어 지난 연작들의 연장선인 <Skin of Everything>에 다다른다. 마치 노마드의 삶과 같이 지역을 옮겨 다니며 그곳의 특징적 환경과 인간에 대한 부단한 고찰, 그리고 작가의 행위의 과정을 지닌 작업이다. 경북 영덕에서 방치된 한옥과 초가집에서 채집한 것을 빻은 흙을 주재료로 사용하면서부터 시작하였다. 자연으로 들어가 보다 직접적으로 산에서 흙을 가지고 오기도 하며, 그는 머무는 장소에서 실재적인 재료를 찾기 위해 부단히 탐구한다. 이를 아교물과 섞어 손으로 천과 상통하며 흡수시키는데 재료가 지나간 거친 흔적들이 남는다. 오랜 시간 동안 사운드 아티스트와 함께한 <Canvas Instrument> 퍼포먼스로 인해 시각만이 아닌 움직일 때의 호흡, 마찰에 의한 촉각, 진동과 소리의 청각이 서로 상호작용하는 경험을 확장하면서 <Skin of Everything>에 다각적 감각이 동원된 선과 면으로 표출된다. 리드미컬하면서 무질서한 표면과 자연 친화적인 색의 조합으로 인해 다가갈수록 미시적 세계를 경험하게 하는, 상상을 자극하여 다종다양한 얘기를 가능케 한다. 보는 이들에게 작품을 통해 명료한 해석이 아닌 보이는 그대로를 음미하고 의미를 생성할 수 있는 주체성을 부여한다.
작가는 몸소 현장으로 들어가 본인의 내면과 주변 환경, 인간을 관찰하고 집중력 있는 태도로 대한다. 장소의 흔적을 작품 안으로 끌어들이기 위해 고심하고 나아가 재료와 소통하면서 작업에 임하는데 이는 활동 초기부터 현재에도 이어지고 나아간다. 개개인과 환경, 이야기를 포용하고 동시대의 삶의 이면을 살펴 수행과도 같은 태도로 구축한 독창적인 조형 언어는 그의 예술관을 엿보게 하며, 작품은 표면적인 인상을 넘어 작업 과정의 전 궤적을 증명하는 그 이상의 의미를 지닌다. ‘Let Them Dance (그들을 춤추게 하라)’를 통해 이 연작에서 다른 연작으로 나아가는 흐름을 들여다보며, 작가의 다각적인 감각 작용을 지나 작업으로 안착시키는, 행위의 전 과정을 동행할 수 있는 시간을 가져보길 바란다.

The Untitled Void proudly presents Jazoo Yang’s solo exhibition ‘Let Them Dance’ from from February 28 to March 29. Over the past decade, Yang has actively worked across various countries, primarily in Europe, engaging in painting, installation, performance, projects, and live painting, without limiting herself to specific locations or genres. The artist extensively collects unconventional materials from the places she stays and applies them differently in each series. The narrative begins with the materials themselves and the act of transferring them. Her work is not just a visual result but an autobiographical record, intertwining her inner self, auditory and bodily gestures, and tactile sensations of her hands, completed through her dedication and the traces it leaves behind. This exhibition marks her first solo show in three years and offers a comprehensive overview of her artistic world. Centred around her recent series, Skin of Everything, DOTS which transposed public art initiatives into a two-dimensional format for the first time, and other series.

The driving force behind her work stems from Immanence, a reaction to the complex emotional fluctuations caused by environmental changes. She collects discarded objects and construction debris from redevelopment sites and encases them in transparent crystal resin. Her interest and curiosity about urban redevelopment continue in her project DOTS. This project, resembling a meditative practice, involves repeatedly marking fingerprints, serving both as an act of self-awareness and as a form of endurance. DOTS also facilitates interactions with individuals who carry diverse stories across different locations. It began as a project covering the facade of an old neighborhood in Busan, facing a redevelopment crisis, with fingerprints. As the project expanded to Russia, France, Norway, and Berlin, the physical presence of these works faded, leaving only documentation and archival records. In this exhibition, these records are brought into tangible form for the first time through on-site rubbings and marking fingerprints, capturing their physical presence on a flat surface. Following Thorns, where she collected and incorporated persistent remnants of vanishing urban spaces into her work, she arrives at Skin of Everything, an extension of her past series. Like a nomadic existence, this series involves relocation between different regions, deeply contemplating the local environment and human presence while documenting the artist’s performative process. It began with soil collected from abandoned hanok and thatched houses in Yeongdeok, Gyeongbuk. Venturing further into nature, she directly gathers soil from the mountains, continuously seeking authentic, tangible materials from the places she inhabits. Mixing the soil with animal glue, she applies it to fabric by hand, leaving rough, textured traces of material application behind. Collaborations with sound artists in the Canvas Instrument performances have extended her experience beyond the visual realm. The interplay of breath, touch from friction, vibration, and sound manifests in Skin of Everything as lines and planes mobilized by diverse sensory stimuli. The rhythmic yet disorderly surfaces and natural colour combinations create a microscopic world that draws viewers in, stimulating imagination and allowing for many interpretations. Rather than imposing a clear narrative, the artist invites viewers to savour what they see and generate their own meanings.

Yang directly immerses herself in her surroundings, observing people and the environment with a concentrated attitude. She carefully incorporates traces of places into her work, constantly engaging in a dialogue with materials—a practice that has remained consistent since the early stages of her career. Embracing individuals, environments, and their narratives, she constructs a distinctive sculptural language akin to a ritualistic process, revealing her artistic philosophy. Her works go beyond surface impressions, bearing testimony to the entire trajectory of their creation. Through Let Them Dance, we ask the viewers to witness the transitions between different series, experiencing the full spectrum of the artist’s multi-sensory engagement and the comprehensive process through which her actions solidify into completed works.

전시 : 2025.02.28 - 2025.03.29
장소 : The Untitled Void
시간 : 10:00am - 06:00pm
휴관 : 매주 일, 월
Next
Next

‘THE GROUP SHOW PART 02' Group Exhibition